Які бувають каталізатори
Конструктивно каталізатори складаються з корпусу та вбудованих у нього 2 робочих блоків з внутрішніми наскрізними отворами у вигляді стільників. Блоки працюють при високих температурах, тому між ними та контуром передбачена теплова ізоляція. Внутрішня поверхня осередків покривається сплавами:
- 1 блок – іридію та платини;
- 2 блок – родію та паладію.
Відпрацьовані гази, проходячи через стільники, розігрівають до температур 800-850 °С, після чого каталізатори (покриття) активізуються. Щоб прогріти блоки до цієї температури, автомобіль повинен проїхати 10 км, весь час вони інертні. В активній фазі небезпечним є перевищення в спальні суміші не прогорілого бензину, збільшена концентрація масел, сажі й т. д. Своєю чергою, каталізатор впливає на двигун і у зворотному порядку. Тому на вході та виході пристрою вбудовані датчики, що допомагають оптимізувати робочу паливну суміш.
Основними речовинами забруднення є оксиди азоту, вуглецю та складніших груп вуглеводнів. При дотику цих сполук з активною поверхнею відбувається перебудова атомів у бік сильніших молекулярних зв’язків. З’єднання окису азоту розпадаються на азот та кисень. А вуглекислий газ з’єднується з атомом кисню, що звільнився, закінчуючи реакцію і перетворюючись на вуглекислоту СО2 (використовується для заправки газованої води).
Загальна площа, що взаємодіє з газами, за розмірами відповідає великому футбольному полю. Навіть якщо товщина шару вимірюється в мікронах, то тут їх обсяги будуть чималими. Тому здати каталізатор вигідно для власників транспорту, а прийняти їх – і переробним підприємствам, оскільки видобуток цих металів обмежений.
Види та особливості
Як правило, у пунктах приймають каталізатори всіх видів, але деякі можуть вводити обмеження, залежно від обладнання та технології, що використовується. Самі каталізатори для легкових автомобілів діляться за:
- матеріалу виготовлення стільників;
- кількість сторін.
Зустрічаються такі основні типи каталітичних нейтралізаторів:
- Перша, автомобільні – до складу входять 2 групи сплавів: паладій + родій та паладій та іридій.
- Друга, промислові – у цих типах може використовуватися як комплексний склад з 2-3 компонентів, так і чистий метал: платина, паладій та родій.
- Третя, промислові – з використанням срібла як каталітичний реагент.
- Четверта, промислові для нафто перероблювання – платина з оксидом алюмінію, нікелем та молібденом.
Матеріал виготовлення стільників:
- Кераміка – найпоширеніший вид шляхом простого виготовлення та нанесення робочого сплаву. Але відрізняється підвищеною крихкістю як при механічних пошкодженнях, так і за великої амплітуди температур.
- Металевий нейтралізатор. Через затратну технологію застосування якісних дорогих марок стали цей тип коштує дорожче. Тут стільники розташовуються у спіральному порядку, що збільшує довжину шляху, і, як наслідок, ефективність процесу. Він стійкий до механічних пошкоджень, але також боїться неякісних ПММ, збагаченого палива, тривалої роботи на холостому ході.
- Спортивні – аналог металевого каталізатора, але зі збільшеною пропускною здатністю. Якщо авто встановлено прямоточна система вихлопу, збільшує потужність на 7-20%.
За конструкцією каталізатори бувають 2- та 3-сторонніми. У міру збільшення сторін – збільшується функціональність та ефективність виробів.
Роботи одного з них вистачає на 100-120 тис. км, але трапляються й екстрені випадки, коли його потрібно міняти. У цій ситуації краще заздалегідь знайти пункт, куди здати каталізатор, оскільки повертається близько 25-35% усієї суми виробу.
Стан фільтра повинен бути завжди ідеальним, оскільки несправності можуть спричинити поломку двигуна, це може бути:
- керамічний пил;
- оплавлення;
- деформація та супутні руйнування через попадання води на гарячий корпус;
- заростання проходів та відсутність тяги.
Вміст дорогоцінних металів у різних каталізаторах
Навіщо скуповують каталізатори та ще й за досить високою ціною? Використовувані метали відносяться до рідкісноземельних, та їх видобуток зменшується щорічно, але використовувати як вторинну сировину їх вигідно лише у промислових масштабах. З одного каталізатора вийде витягти всього 0,05-0,1 г, для чого потрібно близько 50 г різних реагентів. При роботі з великими обсягами (тисячами) для економії задіяні знижений обсяг реагентів, а також сукупні методи.
Від чого залежить ціна б/в каталітичного нейтралізатора
Варто звернути увагу на стан каталітичного нейтралізатора перед його продажем. Також не завадить дізнатися процентний зміст дорогоцінних матеріалів саме в каталітичному нейтралізаторі, що продається вами. Цей відсотковий зміст відрізняється в залежності від моделі авто. Цінність дорогоцінних металів також різна. Крім марки авто слід звернути увагу на тип каталітичного нейтралізатора: існують керамічні, металеві нейтралізатори, а також нейтралізатори у вигляді гранул. Наприклад, вартість металевих каталітичних нейтралізаторів вища за керамічні, відповідно, і грошей за них вдасться виручити більше.